BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

itu aku yang rasa

jangan kata keadaan yang memaksa
-bila kenyataannya kita tak pernah faham
apa itu "hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih"

November 7, 2010

........dek kerana CINTA KIRANA



SEMUR JENGKOL@JERING

korang tgok CINTA KIRANA??.....xtgok xpe, aku desperado nk makan bende alah ni lepas nonton sinetron tu lah. gambo bukan by google okeh....aku bikin sendirik tuh....kebetulan la pulak mak si gjie neh indonesian n die penah citer mak die penah masak bende ni huahuahuah....berbunge2 hatiku nak cube.....sblm ni aku penah mkan mase bulan pose yg lepas.....lauk pauk nasi padang yg teramatlah sgt sedap n terangkat die punye sambal n pakej 1x ngan jering masak ala2 gambo di atas tapi pudar skit....kene tggu taun depan punye bazar la, tu pon kalo die jual lagik....nyesal aku xamik no fon org tu, padahal punye besor die pasang kat banner blakang gerai die tu.......cravingsss T__T.....sblm terjadinye hidangan
di atas, aku telah eksperimen sendiri je resepi die dgn bantuan
encik google dalam bahasa indonesia....ade bende alah "merica"
bagai...manelah aku paham pon. aku pon tibai lah

semur jengkol sukehati:
*jering semai direbus sampai lembut n tumbuk skit kasi leper
*tumis bawang merah+putih+lada hitam yg ditumbuk lumat
*letaklah gula+garam+MSG
*letak jering tadi n gaul2 pas tu letak kicap kasi hitam
*cuka 1 sudu

.....hasilnye mmg sodap weh.....petang bawak ke malam je dah
abeh....aku makan sorang je...
sepiring kecik jek pon.....ala2 sambal gtu je hah.....
jeringnye liat2@ade sensasi mengunyah gtu..

semur jengkol mak gjie@original:
*jering yg direbus n tumbuk kasi leper--->xde pon kate
mesti jering semai kah3
*tumis bawang merah+putih+cili besar@padi+buah keras yg dah
di tumbuk lumat--->mane peginye lada hitam kah3
*letak la garam+MSG--->gule xyah kot, aku xletak...
kalo ijah die letak byk kah3
*masokkan jering n kacau2--->ni same =))
*last skali masokkn kicap tapi jgn lame sgt nnt pahit--->patotla yg
1st pahit, cuka pon tibe2 hilang kah3

......hasilnye sprt di atas, dah 4hari usianya...xabeh2 lagik...die
mcm muak skit bile makan byk sebab lemak2 buah keras tu
mak aku kate kalo letak cuke ok kot kah3.....kite yg makan katenye
tibai je laen kali......sorry gjie hehe


**resepi nasi kerabu kak ros akan dtg jika rajin update.......tgguuu

0 comments: