BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

itu aku yang rasa

jangan kata keadaan yang memaksa
-bila kenyataannya kita tak pernah faham
apa itu "hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih"

February 21, 2011

Tuhan Itu Adil

Memang sesetengah manusia ni, dalam darah daging dia ada je sifat cemburu..Tak boleh orang lain lebih sikit dari dia..Tapi, sebenarnya dalam dunia ni, takde yang lebih dan takde yang kurang..Tuhan dah bagi nikmat tu sama rata..Kalau kau lebih bab ni, mungkin kau kurang bab lain..Contohnya, kalau kulit muka kau putih melepak licin gebu, tapi mungkin betis kau lubang-lubang parut kudis buta..contoh la..contohh..

Benda yang aku capai sekarang, bukan mudah aku nak dapat..Tapi alhamdulillah, rezeki aku murah bab kerja ni..Mungkin sebab tuhan dah tarik dari aku nikmat lain, jadi tuhan lebihkan rezeki aku..Alhamdulillah..Bukan senang membesar tanpa kehadiaran mak..eh, mak aku ada..cuma macam takde..ada mak, tapi tak boleh nak bercerita masalah..tak boleh nak share cerita-cerita..tak boleh nak buat benda-benda yang macam mak selalu buat dengan anak perempuan dia..bukan senang..

Bila dengar cerita orang yang baik sangat dengan mak diorang..aku jeles..boleh gosip2 dengan mak sendiri..boleh nangis2 depan mak..aku nak nangis depan mak aku?? silap2 mak aku nangis 7 hari 7 malam dulu kot..Payah nak berpura2 dalam rumah sendiri..Ada masalah gler besar dalam kepala pun kena berlakon macam baru dapat duit 2 juta..Huh!!

Sebenarnya, aku tak lah bertuah sangat macam yang orang lain sangka..aku lalu banyak benda sebelum aku bolh hidup macam hari ni..cuma aku tak cerita dengan orang je..sebab tu orang ingat aku ni bernasib baik la..bertuah la..beruntung la..jadah la..

Tapi, aku dari zaman remaja-remaja (chewahh) memang aku suka benda yang branded..Aku lagi rela pakai barang yang takde brand lansung dari pakai beg prado..Dulu aku wat part time kerja sebab nak beli jeans LOIS dengan Baby-T Nike..memang puas hati laaa masa tu kan..Dan sampai la ke hari ni, aku tetap jugak nak cari benda-benda branded yang aku mampu..yang aku tak mampu tak payah cakap..belum sampai tahap tu lagi..

Tapi bila aku selalu beli barang yang macam poyo-poyo mahal, orang expect aku tak kisah nak habiskan duit..Haishh!!! Aku ni terer menguruskan wang aku dan uga wang orang lain (soft)..hahaha..aku akan beli ikut kemampuan..aku ada peruntukan untuk shopping tiap2 bulan..bukankah shopping tu sejenis theraphy?? setiap bulan kita bagi duit kat mak ayah, settle bil, bayar hutang,tapi takkan takde reward untuk diri sendiri kan..Kena lah ada jugak sepasang dua...Eh??

Tapi aku memang akan berbelanja within the limit..Shopping dengan kawan-kawan perempuan memang seronok..tapi kadang-kadang bila bawak kawan perempuan ni, sesetengah tu tak tolong kita untuk berjimat cermat..Kalau aku tanya kasut harga seratus, dia hasut suruh amik kasut harga 3ratus..zzz...agak2 la kawan..Bila aku suruh ko amik kasut tu, tau pulak ko taknak sebab mahal..ZZZZ...apa punya kawan la..

Aku tertanya-tanya masa depan aku macam mana..Aku jadi suri rumah ke..atau pun aku dah kumpul kasut jimmy choo ke..Ataupun aku still pakai kasut Vincci je ke..Semoga rezeki aku bertambah murah..Amin..=)

p/s: Entry ni di tulis dengan penuh kasih sayang





2 comments:

gg said...

ko senasib ngan aku..aku pon xbape rapat ngan mak aku...mak mentua aku best..aku leh buat dia kawan..tp itu xbermaksud aku xsayang mak aku..hekhek.

:dominasituasi: said...

hahaha..the point is, tuhan itu adil, dia tarik satu nikmat, dia bagi nikmat yang lain